Książka pozwala na dokonanie przeglądu współczesnych
tendencji w zakresie teorii i praktyki wczesnej interwencji. Publikacja stanowi
cenne źródło informacji dla wszystkich, którzy uczestniczą w trudnym procesie
oddziaływań prewencyjno - interwencyjnych. Książka może być pomocna dla
studentów - przyszłych lekarzy, pedagogów i psychologów, w pracy z dziećmi
niepełnosprawnymi lub zagrożonymi niepełnosprawnością, a także ich
rodzicami.
Spis treści:
Wprowadzenie
I. POSTĘPOWANIE PREWENCYJNE I WCZESNA INTERWENCJA W ASPEKCIE MEDYCZNYM
- Zastosowanie kwasu foliowego w zapobieganiu wadom
wrodzonym u dzieci jako element wczesnej profilaktyki dla przyszłych matek
- Prewencja w opiece nad noworodkiem
- Reakcje kobiet ciężarnych na informacje o wadach dziecka uzyskane podczas
diagnostyki ultrasonograficznej
II. WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I PSYCHOPEDAGOGICZNA POMOC RODZINIE
- Rodzina wobec niepełnosprawności dziecka - problemy
adaptacji i funkcjonowania
- Jak informować rodziców o stwierdzonych u dziecka
niepełnosprawnościach rozwojowych - psychologiczne konsekwencje niepomyślanej
diagnozy
- Wczesna interwencja psychologiczna w procesie uczenia
się rodzicielstwa
- Relacja rodzic - dziecko z perspektywy teorii przywiązania
III. WSPÓŁCZESNE TENDENCJE WE WCZESNEJ INTERWENCJI
- Idea wczesnej interwencji - skuteczność działań i
kierunki rozwoju w opiece nad dzieckiem i jego rodziną
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w systemie
współpracy resortowej i samorządowej
- Model opieki nad dziećmi od urodzenia do 7 roku życia
z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w Ośrodku Wczesnej Interwencji
Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (OWI PSOUU)
- Tendencje dotyczące wcze4snej interwencji wobec dziecka z zaburzeniami
rozwojowymi oraz jego rodziny w krajach Unii
Europejskiej