Terapia schematów stworzona przez doktora Jeffreya E. Younga to nowatorskie podejście terapeutyczne wywodzące się z tradycyjnego nurtu poznawczo-behawioralnego. Łączy aspekty terapii poznawczo-behawioralnej z innymi modelami terapeutycznymi, między innymi z teorią przywiązania, z koncepcją psychodynamiczną oraz z modelami terapeutycznymi skoncentrowanymi na emocjach. Celem terapii schematów jest pomoc pacjentom w rozpoznaniu ich podstawowych potrzeb emocjonalnych i wskazanie, jak mogą je zaspokoić.
Terapia ta znajduje zastosowanie szczególnie w przypadku pacjentów z długotrwałymi, utrwalonymi problemami emocjonalnymi, także z zaburzeniami osobowości. Doktor Christof Loose idzie o krok dalej i prezentuje zastosowanie terapii schematów w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz z ich rodzicami. Podręcznik pod jego redakcją został napisany przez klinicystów dla klinicystów.
W sposób niezwykle przystępny prezentuje teoretyczne i praktyczne zasady pracy psychoterapeutycznej z dziećmi na różnych etapach rozwoju (od narodzin do wczesnego okresu dorosłości) oraz z ich opiekunami.
Spis treści:
- Terapia schematów w pracy z dziećmi i młodzieżą - podstawowe zagadnienia
- Terapia schamatów w przypadku niemowląt i małych dzieci
- Terapia schamatów w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym
- Terapia schamatów w przypadku dzieci w wieku szkolnym
- Terapia schamatów w przypadku nastolatków
- Terapia schamatów w przypadku młodych dorosłych
- Techniki terapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Praca z rodzicami pacjenta w ramach terapii schematów
- Terapia schamatów a wniosek o terapię
- Terapia schamatów dzieci i młodzieży - rozwijające się podejście