Książka niniejsza, przejrzyście ułożona i przystępnie napisana, przedstawia
wszechstronną koncepcję rozpoznawania zespołu stresu pourazowego (PTSD),
depresji, lęku i innych objawów związanych z urazem psychicznym oraz wskazówki
do opracowania elastycznego planu terapii przystosowanego do indywidualnych
potrzeb. Chociaż model ten jest oparty głównie na teorii
poznawczo-behawioralnej, autorzy kładą także znaczny nacisk na czynniki
rozwojowe, znaczenie systemu rodzinnego oraz wartości humanistyczne. Przykładowe
instrukcje, przypadki kliniczne oraz wskazówki dotyczące przezwyciężania
możliwych trudności pomagają terapeucie w zachęceniu dzieci, nastolatków i ich
rodziców do wspólnej pracy nad kształtowaniem i utrwalaniem zasadniczych
umiejętności w takich sferach, jak regulacja emocji i bezpieczeństwo. Szczególną
uwagę poświęcono sposobom dopasowania terapii do potrzeb pacjentów wywodzących
się z różnych kultur oraz tych ze złożonymi problemami klinicznymi, a także
trudną sytuacją rodzinną. W przydatnych aneksach można znaleźć listę lektur,
ulotki oraz informacje na temat uzyskania dodatkowego przeszkolenia.
Miarodajny, bardzo praktyczny przewodnik, stanowi niezbędną pozycję wśród
lektur psychologów i psychiatrów klinicznych, pracowników socjalnych oraz
specjalistów w dziedzinach pokrewnych. Jest to także nieocenione źródło dla
badaczy i studentów zainteresowanych terapią dzieci oraz PTSD.
Spis treści:
I. TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA UKIERUNKOWANA NA TRAUMĘ
- Wpływ urazu psychicznego i żałoby na dzieci i ich rodziny
- Strategie diagnostyczne stosowane u dzieci, które doznały traumy
- Model TF-CBT - zasady działania
- Rola terapeuty prowadzącego TF-CBT
II. INTERWENCJE UKIERUNKOWANE NA TRAUMĘ
Wprowadzenie do poszczególnych interwencji - modułów terapii
ukierunkowanych na traumę
- Moduł 1. Psychoedukacja
- Moduł 2. Umiejętności wychowawcze
- Moduł 3. Relaksacja
- Moduł 4. Wyrażanie i regulacja emocji
- Moduł 5. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze I - trójkąt
poznawczy
- Moduł 6. Narracja na temat traumy
- Moduł 7. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze II - przetwarzanie
traumatycznego doświadczenia
- Moduł 8. Ekspozycja na bodźce przypominające o traumatycznym zdarzeniu in
vivo
- Moduł 9. Wspólne sesje dziecka i rodzica
- Moduł 10. Zwiększanie bezpieczeństwa w przyszłości i wspomaganie dalszego
rozwoju
III. MODUŁY UKIERUNKOWANE NA ŻAŁOBĘ
Wprowadzenie do modułów ukierunkowanych na żałobę
- Moduł 1. Psychoedukacja na temat żałoby
- Moduł 2. Przeżywanie żalu po stracie i przezwyciężanie ambiwalentnych
uczuć do osoby zmarłej - "Czego mi brak, a za czym nie tęsknię"
- Moduł 3. Zachowanie pozytywnych wspomnień o osobie zmarłej
- Moduł 4. Przedefiniowanie relacji z osobą zmarłą i zaangażowanie się w
aktualne relacje
Przegląd i zakończenie terapii
Dodatek 1. Ulotki
Dodatek 2. Źródła
Dodatek 3. Dodatkowe szkolenie
Bibliografia
Indeks