Obowiązkowa pozycja dla wszystkich specjalistów w dziedzinie zdrowia
psychicznego
PDM-2. Podręcznik diagnozy psychodynamicznej został
opracowany przez klinicystów i badaczy reprezentujących tradycję
psychoanalityczną. Przedstawiony w nim model diagnostyczny uwzględnia trzy
wymiary funkcjonowania jednostki: wzorce osobowości (oś P), profile
funkcjonowania psychicznego (oś M) oraz sposoby doświadczania objawów (oś S).
Stworzony z myślą o opracowaniu przypadku i planowaniu terapii, PDM-2 może
służyć klinicystom jako ugruntowana empirycznie alternatywa systemów DSM i ICD
lub jako ich dopełnienie. Autorzy systematycznie omawiają problemy zdrowia
psychicznego w okresie niemowlęctwa, dzieciństwa, adolescencji, dorosłości i
starości, biorąc pod uwagę postępy kliniczne, empiryczne i metodologiczne,
jakie dokonały się w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Ilustracją omawianych
zagadnień są liczne opisy przypadków, w tym pełne profile PDM-2. Ponadto w
całej książce przedstawiono szczegółowe porównania PDM-2 z systemami
klasyfikacyjnymi DSM-5 i ICD-10-CM.
Pierwszy tom PDM-2 jest poświęcony
funkcjonowaniu osobowości i problemom psychicznym w okresie dorosłości oraz w
wieku podeszłym. U osób dorosłych osobowość jest oceniana przed
funkcjonowaniem psychicznym, u osób starszych natomiast kolejność ta jest
odwrotna, ponieważ ocena adaptacji do różnych aspektów starzenia się (oś M)
staje się w tym okresie ważniejsza niż ocena tendencji osobowościowych (oś P).
PDM-2 jest pierwszym systemem klasyfikacyjnym uwzględniającym specyfikę wieku
podeszłego. Ze względu na niedostatek badań psychodynamicznych dotyczących
tego stadium życia, część ta w dużej mierze opiera się na obserwacjach
klinicznych.
Spis treści:
TOM I
Część I. Dorosłość
- Zespoły osobowości - oś P
- Profil funkcjonowania psychicznego - oś M
- Wzorce objawów: doświadczenie subiektywne - oś S
Część II. Wiek podeszły
- Wprowadzenie do części II
- Profil funkcjonowania psychicznego w wieku podeszłym - oś ME
- Wzorce i zespły osobowości w wieku podeszłym - oś PE
- Wzorce objawów w wieku podeszłym: doświadczenie subiektywne - oś
SE