Książka jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy 
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki 
zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie 
człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na 
psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań 
terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka. 
Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji 
nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń 
socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem 
pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i 
nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji 
społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej, 
może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest 
specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów, 
warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę, 
że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania 
również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą 
pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w 
tym zakresie.
Spis treści:
Wstęp
  - Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie dziecka w 
  bliższym i dalszym środowisku?
- Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej
- Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci
- Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka
- Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego
- Kształcenie dzieci w klasach I?III szkół podstawowych
- Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej
- Kształcenie uczniów przewlekle chorych
- Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej)
- Kształcenie w szkole szpitalnej
- Nauczanie indywidualne
- Założenia badań własnych
- Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze
- Metody badawcze
- Teren i organizacja badań
- Zasady opracowania wyników badań
- Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego dzieci 
  nauczanych indywidualnie
- Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych
- Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie edukacji 
  polonistycznej
- Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie edukacji 
  matematycznej
- Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci nauczanych 
  indywidualnie i w klasie szkolnej
- Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych indywidualnie i w klasie 
  szkolnej
- Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje z zakresu edukacji 
  polonistycznej dzieci nauczanych indywidualnie
- Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje z zakresu edukacji 
  matematycznej dzieci nauczanych indywidualnie
Wnioski i podsumowanie
Bibliografia
Netografia