Od kilku lat obserwujemy w Polsce znaczne nasilenie akcji marketingowych firm 
farmaceutycznych, co odpowiada ciągłemu wzrostowi sprzedawanych medykamentów na 
naszym rynku. Wiele dyskusji wzbudzają zwłaszcza akcje promocyjne skierowane do 
lekarzy. Współpraca medyków z producentami leków rodzi pytania, czy decyzje 
podejmowane przez lekarzy, jaki preparat przepisać pacjentowi, są zupełnie 
niezależne.
W książce zaprezentowano metody, jakich używają firmy farmaceutyczne by 
skutecznie wpłynąć na to, jakie leki są przepisywane przez lekarzy. Opisane 
zostały oficjalne standardy marketingu farmaceutycznego, zanalizowane na 
podstawie uregulowań prawnych oraz obowiązujących kodeksów etycznych. Zestawione 
one zostały ze standardami rzeczywiście funkcjonującymi, które udało się 
zidentyfikować dzięki dwóm badaniom empirycznym. Pierwsze z nich to wywiady 
swobodne z przedstawicielami medycznymi, drugie to ankieta skierowana do 
lekarzy.
Wyniki badań jednoznacznie dowodzą, że deklarowane standardy istotnie 
odbiegają od tych praktykowanych. Polskie prawo jest surowe i dlatego jest 
często łamane. Naruszenia te dotyczą m.in. ilości próbek rozdawanych lekarzom, 
wartości wręczanych prezentów, zawierania transakcji "coś za coś". W Polsce 
dotąd nie przeprowadzano badań naukowych dotyczących relacji medyków i 
przedstawicieli firm farmaceutycznych, dlatego informacje zawarte w tej 
publikacji wydają się niezwykle cenne.
Książka powinna zainteresować lekarzy, studentów medycyny, którzy chcą 
wiedzieć, jakich metod wywierania wpływu używają firmy farmaceutyczne oraz jak 
są "widziani oczami" przedstawicieli medycznych. Stanowi też źródło wiedzy dla 
pracowników przemysłu farmaceutycznego - pokazując, jak pracujący "w terenie" 
reprezentanci postrzegają swe zajęcie oraz, jaki stosunek mają do nich lekarze. 
Ze względu na swoją tematykę, publikacja jest także godna polecenia wszystkim 
osobom, które interesują się nagłaśnianymi w ostatnich latach przez media 
śledztwami dziennikarskimi dotyczącymi relacji lekarzy i firm 
farmaceutycznych.
Spis treści:
Wprowadzenie
  - Rola firm farmaceutycznych we współczesnym społeczeństwie i 
gospodarce
- Etyka marketingu farmaceutycznego
- Działania marketingowe firm farmaceutycznych w ujęciu teorii 
  socjologicznych i psychologii społecznej
- Oficjalne standardy marketingu farmaceutycznego
- Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego, punkt widzenia 
  przedstawicieli medycznych. Wyniki badań
- Postrzeganie marketingu farmaceutycznego przez lekarzy. Wyniki 
badań
Zakończenie
Bibliografia