Książka Joanny Bulskiej - co podkreśla autorka - skierowana jest nie tylko do
rodziców, studentów pedagogiki i pedagogów pracujących z dziećmi, ale do
wszystkich tych osób, dla których pozytywne samopoczucie dziecka jest ważne.
Zawiera ona nie tylko teoretyczne, ale również praktyczne wskazówki, które mogą
stać się pomocne w rozwiązywaniu licznych problemów natury pedagogicznej i
psychospołecznej, z którymi muszą się zmierzyć rodzice, wychowawcy oraz
nauczyciele. Tworzenie dzieciom zdrowego startu w życie jest najwyższym
priorytetem dla każdego społeczeństwa. Nie od dziś bowiem wiadomo, że wczesne
inwestowanie w zdrowie przynosi pożądane efekty. Dobre samopoczucie dziecka, a w
konsekwencji jego zdrowie łączy się ściśle z jego rozwojem psychospołecznym w
środowisku życia. Warto też odwołać się do recenzji wydawniczej, w której prof.
dr hab. Grażyna Gunia stwierdza, że "Omawiane przez Autorkę zagadnienia wpisują
się w nurt de-medykalizacji problemów zdrowotnych, gdyż zdrowie w drugiej
połowie XX wieku stało się przedmiotem badań wielu dyscyplin naukowych, w tym
nauk psychologicznych, socjologicznych, pedagogicznych. Powoduje to rozbieżności
i niezrozumienie wielopoziomowych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.
Dlatego zasadna jest publikacja w formie teoretycznego i praktycznego
podręcznika pod tytułem "Środowisko rodzinne w trosce o zdrowie dziecka".
(...) Książka ta powinna zostać opublikowana, gdyż zawiera teoretyczne i
praktyczne wskazówki dla rodziców, pedagogów oraz studentów kierunków
pedagogicznych na temat tworzenia dzieciom zdrowego startu w życie".
Spis treści:
Wprowadzenie
- Polemika wokół problematyki zdrowia w literaturze przedmiotu
- Znaczenie środowiska rodzinnego w modelowaniu zachowań zdrowotnych
dziecka
- Zdrowe dzieciństwo - konteksty społeczno-środowiskowe
Zakończenie
Aneksy
Bibliografia