Książka dotyka tematu, jakim jest komunikacja z pacjentem. Kluczem w skutecznej komunikacji z pacjentem jest aktywne słuchanie, zatem Autor przedstawia poszczególne kroki skutecznego słuchania, a także bariery je utrudniające. Równie ważne jak słuchanie jest umiejętne zadawanie pytań pacjentowi na przykład podczas zbierania wywiadu medycznego oraz konsultacji.
Dobra relacja i komunikacja z pacjentem to kluczowy czynnik przestrzegania przez niego zaleceń terapeutycznych, co jest istotnym elementem skutecznego leczenia. Należy dostosować komunikację do pacjenta, z którym lekarz spotyka się na wizycie. Autor zwraca uwagę na odmienną komunikację z pacjentem pediatrycznym czy osobą starszą. Dużym wyzwaniem dla lekarza jest również porozumiewanie się z pacjentem trudnym – z zaburzeniami psychicznymi, przewlekle chorym czy umierającym oraz z rodziną pacjenta. Autor omówił również takie zagadnienia, jak:: komunikacja w zespole terapeutycznym, teleporady, a także, jak ważny jest wizerunek lekarza w sieci oraz budowanie tego wizerunku.
Rozdział I
Komunikacja
Feedback
Słowa mają moc
Rozdział II
Przychodzi pacjent do lekarza
Trudny pacjent i sposoby rozwiązywania konfliktu
Komunikacja w przekazywaniu trudnych informacji
Komunikacja z pacjentem pediatrycznym
Komunikacja z pacjentem w wieku starszym
Komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi
Komunikacja z pacjentem przewlekle chorym
Komunikacja z umierającym pacjentem
Komunikacja z rodziną pacjenta
Komunikacja w zespole terapeutycznym
Teleporady. Komunikacja lekarza z pacjentem
Lekarz w sieci - komunikacja z pacjentem
Kilka słów o komunikacji widzianej oczami lekarzy Rozdział I