Jednym z najtrudniejszych elementów pracy lekarza jest umiejętność
komunikowania się z pacjentem. Jest to tym trudniejsze, że do tej pory w
zasadzie nie było w toku studiów medycznych przedmiotu, który kształtowałby i
doskonalił te umiejętności. W prawidłowej (a więc satysfakcjonującej obie
strony) interakcji lekarz–pacjent można napotkać liczne trudności i bariery,
które bardzo szczegółowo i z dużą znajomością tematu opisują Autorzy”.
„Medycyna rodzinna jest szczególną dziedziną – lekarz opiekuje się swoimi
pacjentami, na wielu etapach życia (od urodzenia do śmierci), z różnymi
schorzeniami i problemami społeczno-środowiskowymi. Dlatego umiejętności
komunikacyjne odgrywają w tym wypadku zasadniczą rolę.
Monografia obejmuje
szeroki zakres zagadnień, skupiając się na aspektach praktycznych,
jednocześnie czytelnik znajdzie tu definicje, koncepcje, nowoczesne modele
komunikacji oparte na obszernej światowej literaturze.
W książce zostały
poruszone zagadnienia związane zarówno z komunikacją werbalną, jak i
niewerbalną. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział poświęcony
telekonsultacjom. Jest to stosunkowo nowe narzędzie wykorzystywane w codziennej
pracy lekarza. Czytelnik znajdzie tu wszystkie niezbędne informacje, które
pozwolą na prawidłowe przeprowadzenie takiego kontaktu z pacjentem. Ponadto w
publikacji zawarte są rozdziały dotyczące komunikacji z dzieckiem,
nastolatkiem, pacjentem w podeszłym wieku, przewlekle chorym, uzależnionym, a
także część poświęcona komunikacji międzykulturowej.
Na wyjątkową uwagę
zasługuje kolejny rozdział dotyczący komunikowania się z pacjentem w dobie
COVID-19. Poruszone są w nim kwestie związane nie tylko bezpośrednio z
zakażeniem SARS-CoV-2, ale także z depresją i poczuciem izolacji wywołanymi
pandemią”.
Fragmenty Recenzji
dr hab. n. med. Ewa Rudnicka-Drożak
–
Kierownik Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej Uniwersytetu Medycznego w
Lublinie
Spis treści:
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna
2. Techniki rozmowy z pacjentem
3. Jak poprawnie prowadzić wywiad
4. Telekonsultacje
5. Wybrane
sposoby komunikowania się lekarza z pacjentem
6. Emocje w relacji
lekarz–pacjent:: jak sobie z nimi radzić
7. Postępowanie z dzieckiem i jego
opiekunami. Porozumiewanie się z nastolatkiem
8. Zasady komunikowania się
z pacjentem w podeszłym wieku
9. Komunikacja z pacjentem przewlekle chorym
10. Kontakt z pacjentem przewlekle chorym (schorzenia neurodegeneracyjne,
układu krążenia, zaburzenia psychiczne)
11. Wsparcie informacyjne chorych
na stwardnienie rozsiane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej
12.
Przekazywanie pacjentowi i jego rodzinie złych i trudnych informacji dotyczących
stanu zdrowia
13. Jak komunikować ryzyko związane z terapią?
14.
Komunikacja z pacjentami odmiennych kultur. Podstawowe informacje z zakresu
komunikacji międzykulturowej potrzebne w opiece medycznej
15. Komunikacja
z pacjentem w dobie COVID-19
16. Rozmowa z pacjentem uzależnionym od
substancji psychoaktywnych
17. Jak rozmawiać o problemach seksualnych?
Rozmowa z ofiarą przemocy
18. Udzielanie pomocy oraz komunikacja z osobami
w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i z osobami pomagającymi (tragedie i
kataklizmy)
19. Komunikacja z pacjentami i ich rodzinami na oddziałach
intensywnej terapii
20. Na czym polega współpraca lekarza z pacjentem?
21. Bariery w budowaniu relacji lekarza z pacjentem
22. Motywowanie
pacjentów do przestrzegania zaleceń
23. Udział pacjenta w podejmowaniu
decyzji medycznych
24. Odkrywanie potrzeb jako ważny element w komunikacji
lekarza z pacjentem
25. Troska, empatia, wsparcie
26. Zasada
zachowania intymności i prywatności pacjenta
27. Wdzięczność w relacji
pacjenta z lekarzem
28. Rozmowy z pacjentami u schyłku życia
29.
Gabinet lekarza rodzinnego jako przestrzeń komunikacji
30. Choroby
sprzyjające agresji
31. Przykłady zachowań agresywnych i sposoby radzenia
sobie z agresywnym pacjentem
32. Agresja w przychodni oraz w izbie przyjęć
33. Agresja dzieci i nastolatków wobec personelu medycznego
34.
Agresja osób z rozpoznaniem choroby psychicznej na oddziałach psychiatrycznych