Niniejsza książka powstała z myślą o personelu świadczącym usługi medyczne w gabinetach zabiegowych (pielęgniarskim, punkcie pobierania materiału do badań diagnostycznych, w gabinecie chirurgicznym, ginekologicznym, urologicznym, w chirurgii jednego dnia oraz gabinecie stomatologicznym).Tematem przewodnim jest zapobieganie zakażeniom. Pierwszy rozdział poświęcony jest tematyce ogólnej, która dotyczy wszystkich gabinetów zabiegowych bez względu na specyfikę, a więc jakości pracy, zapobiegania zakażeniom, respektowania praw pacjenta. Szeroko omówione zostały tematy dotyczące higieny rąk pracowników medycznych, właściwego wyposażenia gabinetów, zgodnego z zasadami postępowania ze sprzętem medycznym, przedmiotami ostrymi i odpadami medycznymi. W drugim rozdziale omówione zostały zasady wykonywania procedur charakterystycznych dla poszczególnych gabinetów zabiegowych. W każdym temacie wymienione zostały możliwe przyczyny zakażeń oraz negatywne przykłady postępowania personelu medycznego, które należy wyeliminować mając na uwadze wysoką jakość usług zdrowotnych.
Spis treści:
I. ROZDZIAŁ
- Jakość w ochronie zdrowia
- Zakażenia w ochronie zdrowia
- Prawa pacjenta
- Higiena rąk
- Rękawiczki
- Aseptyka
- Antyseptyka
- Wyposażenie gabinetów medycznych
- Dezynfekcja
- Przygotowanie do wyjałowienia (mycie, osuszanie, pakowanie)
- Wyjaławianie
- Przechowywanie wyjałowionych narzędzi i materiału w opakowaniach
- Kontrola skuteczności procesu sterylizacji
- Postępowanie z odpadami medycznymi
- Postępowanie w przypadku kontaktu skóry i błon śluzowych z materiałem zakaźnym
- Odzież robocza i ochronna pracowników medycznych gabinetów zabiegowych
II. ROZDZIAŁ
- Gabinet pielęgniarski
- Punkt pobrań materiału do badań diagnostycznych, laboratorium
- Gabinet urologiczny
- Gabinet ginekologiczny
- Gabinet chirurgiczny
- Gabinet stomatologiczny
- Chirurgia jednego dnia