Autorka przedstawiła niezwykle trudne zagadnienia dotyczące różnych koncepcji
terapeutycznych oraz praktycznych technik manualnych wspomagających terapię
ustno-twarzową w zakresie zaburzonych lub utraconych funkcji fizjologicznych
połykania, oddychania, ssania, gryzienia, żucia na skutek zaburzeń systemu
nerwowego, mięśniowego lub kostnego, w przebiegu ich dysfunkcji lub urazów.
Jest to unikatowe opracowanie wybranych terapeutycznych technik manualnych,
które mogą być skutecznie wykorzystywane w przypadku osób w każdym wieku, od
niemowlęctwa po wiek podeszły.
Autorka czerpała z metod neurofizjologicznych wybitnych twórców i terapeutów,
takich jak: Temple Fay, John F. Thie, William Fitzgerald, Berta i Karel Bobath,
Herman Kabat, Godelieve Denys-Struyf, Rodolfo Castillo Morales, Thomas Myers,
Michel Clauzade, Jane Ayres, John E. Upledger i wielu innych ludzi nauki i
praktyki. Książka stanowi wieloaspektowe ujęcie problemów zaburzeń
ustno-twarzowych. Liczne zdjęcia i ilustracje ułatwiają Czytelnikowi zapoznanie
się z treścią podręcznika.
Książka ta jest cennym uzupełnieniem wiedzy i praktyki dla terapeutów.
Szczególnie polecana jest logopedom, fizjoterapeutom, terapeutom zajęciowym,
pielęgniarkom, rehabilitantom, masażystom, opiekunom osób niepełnosprawnych i
innym zainteresowanym.
Spis treści:
- Wprowadzenie do terapii ustno-twarzowej
- Związek łańcuchów mięśniowych z twarzoczaszką
- Współzależność między punktami dystalnymi z dłoni i stóp a obszarem
ustno-twarzowym
- Masaż stóp wspomagający obszar ustno-twarzowy
- Masaż rąk wspomagający obszar ustno-twarzowy
- Wpływ zmysłów sensomotorycznych na kompleks ustno-twarzowy
- Æwiczenia wzmacniające percepcję słuchową
- Æwiczenia wzmacniające percepcję wzrokową
- Techniki wspomagające nerwy czaszkowe
- Usprawnianie manualne kości twarzoczaszki
- Stymulacja obszarów neuromotorycznych twarzy
- Korekta stawów skroniowo-żuchwowych
- Przygotowanie do prawidłowego połykania – techniki aktywizujące jamę ustną
- Anatomia oddychania – wybrane techniki
- Podsumowanie zaproponowanych zasad terapeutycznych