Opracowanie zawiera zarówno podstawy teoretyczne do zarządzania jakością 
(w tym przypomnienie historii i zasad oceny jakości usług psychiatrycznych), jak 
i praktyczne narzędzia, niezbędne do oceny jakości usług medycznych. Jest 
podsumowaniem doświadczeń związanych z wdrażaniem w Instytucie Psychiatrii i 
Neurologii normy ISO 9001-2000, której celem jest utrzymanie poziomu 
świadczonych usług. Niezbędnym wymogiem formalnym do pozyskania i utrzymania 
normy ISO jest ocena satysfakcji pacjenta. Służą do tego celu trzy narzędzia: 
Kwestionariusz opinii pacjenta na temat pobytu w oddziale całodobowym, 
Kwestionariusz opinii pacjenta na temat opieki w oddziale dziennym, poradni lub 
w leczeniu środowiskowy oraz Kwestionariusz badania satysfakcji pacjenta z 
otrzymanej usługi medycznej (tzw. Skala Werońska) dla pacjentów oddziałów 
dziennych, poradni oraz leczenia środowiskowego. Narzędzia te zostały 
udostępnione zarówno w formie tekstowej, jak i elektronicznej - dołączona do 
broszury płyta CD zawiera wszystkie trzy kwestionariusze, co umożliwia ich 
wydrukowanie i wykorzystywanie. Autorzy mają nadzieję, że opracowanie okaże się 
przydatne w praktyce oraz zachęci do wspólnej dyskusji nad zmianą kształtu 
opieki zdrowotnej.
Spis treści:
Wstęp
  - Terminologia
- Badanie jakości usług w psychiatrycznej opiece zdrowotnej
- Doświadczenia Instytutu Psychiatrii i Neurologii w badaniu jakości usług 
  medycznych
Piśmiennictwo
Załączniki
  - Kwestionariusz opinii pacjenta na temat pobytu w oddziale całodobowym
- Kwestionariusz opinii pacjenta na temat opieki w oddziale dziennym, 
  poradni lub w leczeniu środowiskowym
- Kwestionariusz badania satysfakcji pacjenta z otrzymanej usługi medycznej 
  - Verona Service Satisfaction Scale VSSS-54 dla pacjentów oddziałów 
  dziennych, poradni oraz leczenia środowiskowego