Opracowanie zawiera zarówno podstawy teoretyczne do zarządzania jakością
(w tym przypomnienie historii i zasad oceny jakości usług psychiatrycznych), jak
i praktyczne narzędzia, niezbędne do oceny jakości usług medycznych. Jest
podsumowaniem doświadczeń związanych z wdrażaniem w Instytucie Psychiatrii i
Neurologii normy ISO 9001-2000, której celem jest utrzymanie poziomu
świadczonych usług. Niezbędnym wymogiem formalnym do pozyskania i utrzymania
normy ISO jest ocena satysfakcji pacjenta. Służą do tego celu trzy narzędzia:
Kwestionariusz opinii pacjenta na temat pobytu w oddziale całodobowym,
Kwestionariusz opinii pacjenta na temat opieki w oddziale dziennym, poradni lub
w leczeniu środowiskowy oraz Kwestionariusz badania satysfakcji pacjenta z
otrzymanej usługi medycznej (tzw. Skala Werońska) dla pacjentów oddziałów
dziennych, poradni oraz leczenia środowiskowego. Narzędzia te zostały
udostępnione zarówno w formie tekstowej, jak i elektronicznej - dołączona do
broszury płyta CD zawiera wszystkie trzy kwestionariusze, co umożliwia ich
wydrukowanie i wykorzystywanie. Autorzy mają nadzieję, że opracowanie okaże się
przydatne w praktyce oraz zachęci do wspólnej dyskusji nad zmianą kształtu
opieki zdrowotnej.
Spis treści:
Wstęp
- Terminologia
- Badanie jakości usług w psychiatrycznej opiece zdrowotnej
- Doświadczenia Instytutu Psychiatrii i Neurologii w badaniu jakości usług
medycznych
Piśmiennictwo
Załączniki
- Kwestionariusz opinii pacjenta na temat pobytu w oddziale całodobowym
- Kwestionariusz opinii pacjenta na temat opieki w oddziale dziennym,
poradni lub w leczeniu środowiskowym
- Kwestionariusz badania satysfakcji pacjenta z otrzymanej usługi medycznej
- Verona Service Satisfaction Scale VSSS-54 dla pacjentów oddziałów
dziennych, poradni oraz leczenia środowiskowego