Choć ADHD jest najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem rozwojowym u dzieci i
młodzieży, to trudno odnaleźć w literaturze ślady analiz funkcjonowania ucznia z
tym zaburzeniem, na tle zewnętrznych czynników środowiskowych. Skupianie uwagi
na istocie ograniczeń dziecka podtrzymuje stereotypowe ocenianie go, jako
„nieprzystosowanego społecznie”, z jednoczesnym przypisywaniem mu
intencjonalności działania.
Książka jest wynikiem poznawczego poszukiwania
ucznia z ADHD w przestrzeni szkolnej, w której odnajdujemy także osoby
nauczycieli, z ich osobistymi nastawieniami i ograniczeniami. Na tle medycznej,
psychologicznej i pedagogicznej wiedzy o tytułowym zaburzeniu, treść książki,
ukazując wyniki przeprowadzonych badań, wyjaśnia pewien łańcuch przyczynowo-
skutkowy, oscylujący pomiędzy możliwościami i ograniczeniami ucznia z ADHD a
nauczycielską percepcją jego problemów, która modyfikuje konkretne rozwiązania w
szkolnej empirii. Co więcej, treść książki sygnalizuje mechanizm generowania
określonych zachowań uczniów z ADHD pod wpływem szczególnego sposobu
nauczycielskiego spostrzegania.
Czytelnik, szczególnie pedagog, nauczyciel,
po zapoznaniu się z treścią książki ma szansę ustalić obiektywne źródła
oceniania uczniów z ADHD. Odnajdzie również w książce wskazówki do zmiany
niepożądanych, choć niezamierzonych, osobistych nastawień.
Spis treści:
- Pojęcie i istota ADHD
- Diagnozowanie i terapia dzieci z ADHD
- Szkolne funkcjonowanie ucznia z ADHD
- Percepcja uczniów przez nauczycieli - prawidłowości i konsekwencje
- Metodologiczne podstawy badań własnych
- Analiza i interpretacja wyników badań własnych