Książka zawiera podstawy wiedzy na temat rozwojowych zaburzeń koordynacji
wraz z opisem ich symptomatologii i kryteriów diagnostycznych, w tym tych,
które pozwolą odróżnić to zaburzenie od innych, podobnych. Autorzy przedstawili
krótki zarys rozwoju wiedzy na temat DCD i zmian zachodzących w rozumieniu ich
istoty, uwarunkowania etiologiczne oraz rozwój i powiązania z innymi sferami
funkcjonalnymi człowieka: percepcją wzrokową, słuchową oraz złożoną i
wielomodalną aktywnością związaną z czynnościami mowy.
Publikacja adresowana jest do nauczycieli przedszkoli, szkół, terapeutów
zajęciowych, terapeutów wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania, rodziców.
Czytelnik może ją wykorzystać również w swojej pracy zarówno do diagnozy
(narzędzia diagnostyczne, kwestionariusze, wskazówki do obserwacji), jak i
wsparcia w codziennych czynnościach poprzez zwrócenie uwagi na występujące
problemy z koordynacją, oraz do konkretnych działań
wspomagająco-terapeutycznych, podnoszących efektywność procesu koordynacji
ruchowej i podnoszących jakość życia osób doświadczających problemu
niezręczności, niezborności czy wręcz niezdarności.
Spis treści:
- Wprowadzenie do problematyki rozwojowych zaburzeń koordynacji
ruchowej
- ROZWOJOWE ZABURZENIA RUCHOWE – WZROKOWE STRATEGIE TERAPEUTYCZNE
- Rozwój wzroku w życiu człowieka w kontekście koordynacji ruchoej
- Materiały do pracy terapeutycznej rozwijającej przetwarzanie
wzrokowe
- Kwestionariusz do identyfikacji trudności w posługiwaniu się
wzrokiem
- Zestaw ćwiczeń wspomagających rozwój widzenia i procesów
koordynacji
- ROZWOJOWE ZABURZENIA RUCHOWE A LOGOPEDYCZNE STRATEGIE
TERAPEUTYCZNE
- Logopedyczne aspekty koordynacji ruchowej czynności pionizacji języka oraz
diagnozy związanych z nią trudności
- Eksterorecepcja neurologopdyczna mięśni przestrzeni twarzy i jamy ustnej –
jako strategia terapeutyczna wspomagająca koordynację ruchową
- Gimnastyka języka
- ROZWOJOWE ZABURZENIA RUCHOWE – SŁUCHOWE STRATEGIE TERAPEUTYCZNE
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego i wykrywanie jego ryzyka w kontekście
problemów z koordynacją
- Ćwiczenia słuchowe i słuchowo-językowe dotyczące stymulacji wyższych
funkcji słuchowych
- Bajki terapeutyczne dla dzieci, na ćwiczenia mimiczne twarzy.