Chociaż podstawową metodą leczenia zaburzeń afektywnych dwubiegunowych jest farmakoterapia, to bardzo skuteczną techniką okazała się w tym przypadku także psychoedukacja. Stanowi ona uzupełnienie stosowania leków, prowadzi do zmniejszenia liczby nawrotów choroby oraz związanych z nimi hospitalizacji. Celem psychoedukacji jest poprawienie stanu wiedzy na temat zabureznia oraz pogłębienie jego rozumienia wśród pacjentów, by dzięki temu bardziej konsekwentnie realizowali oni zalecenia dotyczące leczenia. Książka, którą oddajemy w ręce Czytelników, jest praktycznym podręcznikiem dla terapeutów, z którego dowiedzą się jak stosować psychoedukację u pacjentów z zaburzeniami dwubiegunowymi. Jej podstawę stanowią doświadczenia wyniesione ze stosowania opartego na dowodach, niezwykle skutecznego Programu Barcelońskiego (Barcelona Program). Doświadczenie autorów związane z prowadzeniem grup psychoedukacyjnych oraz przypadki z jakimi zetknęli się podczas lat pracy, stanowią źródło zawartych w książce praktycznych wskazówek. Ponadto Czytelnik odnajdzie w tomie wiele wywiedzionych z praktyki klinicznej wytycznych postępowania, opisów zastosowania narzędzi oraz określonych technik, które pozwolą zmaksymalizować korzyści wynikające ze stosowania psychoedukacji w zaburzeniach dwubiegunowych.
Autorzy tej książki stworzyli pierwszą grupę, w której wykazano skuteczność psychoedukacji jako leczenia wspierającego. Mają za sobą bogate doświadczenie w stosowaniu przychoedukacji w terapii zaburzeń afektywnych dwubiegunowych.
Spis treści:
Słowo wstępne
Przedmowa
I. KLINICZNE, DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE ASPEKTY ZABURZEŃ AFEKTYWNYCH DWUBIEGUNOWYCH
- Wprowadzenie
- Zaburzenia afektywne dwubiegunowe: rys historyczny
- Diagnoza i klasyfikacja
- Interwencje psychologiczne w zaburzeniach afektywnych dwubiegunowych
II. PSYCHOEDUKACJA - POJĘCIE I METODA
- Terapia psychologiczna a zaburzenia dwubiegunowe: dlaczego psychoedukacja?
- Mechanizmy działania psychoedukacji
- Włączenie psychoedukacji do praktyki klinicznej
- Kiedy wprowadzić psychoedukację
- Formalne aspekty programu psychoedukacyjnego
III. PROGRAM PSYCHOEDUKACJI: SESJE I ICH TREŚĆ
- Wiedza na temat zaburzenia
- Stosowanie się do zaleceń dotyczących leczenia
- Unikanie nadużywania substancji psychoaktywnych
- Wczesne rozpoznawanie nowych epizodów
- Regularność nawyków i radzenie sobie ze stresem
Bibliografia
Indeks