Dwutomowy podręcznik obejmujący zagadnienia związane ze stosowaniem
Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej u dzieci 1 - 3 roku życia.
Pierwszy rok życia W niemieckim obszarze kulturowym i językowym nie było dotąd
opracowania szczegółowych skal rozwojowych niemowląt, które wcześnie użyte
dawałyby szansę na dokładna analizę rozwoju i skuteczne wkroczenie z wczesna
terapią. W Centrum Dziecięcym w Monachium wielokrotnie publikowano pojedyncze
doniesienia na ten temat, ale dopiero Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka
Rozwojowa w końcu wypełnia tę lukę i staje się nieodzownym wyposażeniem lekarza
pediatry i psychologa dziecięcego. Wyniki badań odnoszą się do ośmiu ważnych
funkcji rozwoju psychoruchowego i rozwoju społecznego dziecka. Są to
umiejętności raczkowania, siadania, chodzenia, chwytania, mówienia i rozumienia
mowy, a także postępy w społecznym funkcjonowaniu niemowląt. Po raz pierwszy
uwzględniono tu kryteria etologiczne, a więc do wczesnego postawienia
rozpoznania opóźnień rozwoju już na etapie mowy prewerbalnej i przy ocenie
reakcji społecznych niemowląt w sposób usystematyzowany zastosowano obserwację
specyficznych sposobów zachowania się dziecka. Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa korzysta z zebranych również na świecie licznych
doświadczeń w tej dziedzinie. Drugi i trzeci rok życia Monachijska Funkcjonalna
Diagnostyka Rozwojowa jest nieskomplikowaną metodą oceny rozwoju psychoruchowego
dziecka od pierwszego miesiąca do trzeciego roku życia. Metoda ta oparta jest na
kryteriach etologicznych ? tzn. na ocenie i interpretacji zachowania dziecka.
Pozwala ona na wykrywanie zaburzeń, opóźnień i deficytów w rozwoju ruchowym, jak
i percepcji, rozwoju mowy, funkcji manualnych i kontaktów społecznych. Wczesne
wykrycie zaburzeń rozwojowych umożliwia wprowadzenie wczesnej rehabilitacji
ruchowej, psychologicznej i pedagogicznej, dając dziecku jedyną i niepowtarzalną
szansę na wyrównanie lub skompensowanie zaburzonego rozwoju.
Spis treści:Tom 1: Pierwszy rok życia
- Diagnostyka rozwojowa w pediatrii
- Diagnostyka rozwoju somatycznego
- Diagnostyka fizjologicznego rozwoju w pediatrii
- Diagnostyka rozwoju w psychologii dziecięcej
- Sposoby zachowań dzieci jako podstawa diagnostyki rozwoju
- Tabele fizjologicznego rozwoju w wieku niemowlęcym wg Hellbriiggego i
Pechsteina
- Podstawy i struktura
- Sposób wykonania badania i jego ocena
- Diagnostyka wieku raczkowania
- Diagnostyka wieku siadania
- Diagnostyka wieku chodzenia
- Diagnostyka wieku chwytania
- Diagnostyka wieku percepcji
- Diagnostyka wieku mówienia
- Diagnostyka wieku rozumienia mowy
- Diagnostyka wieku rozwoju społecznego
- Znaczenie Monachijskiej Funkcjonalnej
- Podstawy funkcjonalnej terapii rozwojowej i profilaktyki
Tom 2: Drugi i trzeci rok życia
- Ogólne wskazówki dotyczące przeprowadzania badań
- Protokołowanie rezultatów badania
- Diagnostyka wieku chodzenia (ruchu ciała)
- Diagnostyka wieku sprawności manualnej
- Diagnostyka wieku percepcji (pojmowanie zależności)
- Diagnostyka wieku mówienia (mowa aktywna)
- Diagnostyka wieku rozumienia mowy
- Diagnostyka wieku społecznego
- Diagnostyka w zakresie samodzielności
- Inwentarz materiału testowego