Choroby somatyczne wieku dziecięcego stanowią poważne wyzwanie nie tylko z
perspektywy medycznej, ale również psychologicznej i społecznej. Dziecko
dotknięte przewlekłym lub ciężkim schorzeniem doświadcza bowiem nie tylko bólu
i ograniczeń fizycznych, lecz także szeregu konsekwencji neuropsychologicznych,
które mogą w istotny sposób wpływać na jego rozwój poznawczy, emocjonalny i
społeczny. Zrozumienie tych zjawisk ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowej
opieki nad małym pacjentem oraz dla zapobiegania wtórnym trudnościom
rozwojowym. Niniejsza książka charakteryzuje problemy obecne w różnych sferach
rozwoju i funkcjonowania dzieci z wybranymi chorobami somatycznymi, które w
konsekwencji mogą wpływać na całe jego przyszłe, dorosłe życie. Treść
monografii wskazuje, że opieka nad dzieckiem np. z chorobami serca, układu
oddechowego, nerek, a nawet atopowym zapaleniem skóry, nie może ograniczać się
jedynie do aspektu medycznego – powinna obejmować również diagnozę i
rehabilitację neuropsychologiczną, wsparcie pedagogiczne i społeczne,
zwiększając szanse możliwie pełnego rozwoju pomimo choroby.
Spis treści:
Rozdział 1. Neuropsychologiczne konsekwencje wrodzonych wad serca u
dzieci
1.1. Wprowadzenie
1.2. Struktura i funkcje mózgowia u
dzieci z WWS
1.3. Deficyty neuropsychologiczne u dzieci z wrodzoną wadą
serca
1.4. Zależność nasilenia deficytów neuropsychologicznych od rodzaju
wady
1.4.1. Sinicza vs niesinicza wrodzona wada serca
1.5. Wpływ leczenia
chirurgicznego i hospitalizacji na neurorozwój
1.6. Znaczenie czynników
środowiskowych i innych niespecyficznych
1.7. Podsumowanie – czynniki ryzyka
pojawienia się deficytów neuropsychologicznych
Rozdział 2. Choroby
układu oddechowego u dzieci i ich znaczenie dla neurorozwoju
2.1.
Wstęp
2.2. Niedotlenienie
2.3. Infekcje układu oddechowego
2.3.1. Long
COVID-19
2.4. Konsekwencje neuropsychologiczne innych chorób płuc
2.4.1.
Ostra niewydolność oddechowa
2.4.2. Bezdech senny
2.4.3. Astma jako jedna
z przewlekłych chorób płuc
2.4.4. Inne choroby przewlekłe płuc
2.5. Wpływ
chorób układu oddechowego matki na rozwój mózgu dziecka w okresie
prenatalnym
2.6. Podsumowanie
Rozdział 3. Dysfunkcje
neuropsychologiczne dzieci i młodzieży chorych na cukrzycę typu 1 i cukrzycę
typu 2
3.1. Wprowadzenie – podstawowe informacje o chorobie
3.1.1.
Częstość występowania
3.1.2. Cukrzyca typu 1 i cukrzyca typu 2
3.1.3.
Objawy hipoglikemii i hiperglikemii
3.1.4. Leczenie cukrzycy u dzieci
3.2.
Zaburzenia poznawcze w cukrzycy
3.2.1. Następstwa poznawcze cukrzycy typu 1
(T1D)
3.2.2. Cukrzyca typu 2 i jej konsekwencje
3.3.
Podsumowanie
Rozdział 4. Przewlekła choroba nerek u dzieci i jej
neuropsychologiczne konsekwencje
4.1 Wprowadzenie
4.1.1.
Wstępne informacje o przewlekłej chorobie nerek u dzieci
4.1.2. Główne
przyczyny PChN
4.1.3. Główne mechanizmy wpływu przewlekłej choroby nerek na
funkcje neuropsychologiczne
4.2. Zaburzenia neuropsychologiczne w chorobach
nerek u dzieci
4.2.1. Objawy neuropsychologiczne zależne od nasilenia choroby
i innych czynników
4.2.2. Znaczenie przeszczepu nerki dla funkcjonowania
chorych dzieci
4.2.3. Kłębuszkowe i niekłębuszkowe PChN
4.2.4. Choroby
sercowo-naczyniowe
4.3. Badania neuropoznawcze w powiązaniu z
neuroobrazowaniem mózgu dzieci i młodzieży z PChN
4.4.
Podsumowanie
Rozdział 5 . Neuropsychologiczne konsekwencje atopowego
zapalenia skóry
5.1. Wprowadzenie, czyli najważniejsze informacje o
atopowym zapaleniu skóry
5.2. Problemy współwystępujące z atopowym zapaleniem
skóry
5.3. Konsekwencje neuropsychologiczne atopowego zapaleniem
skóry
5.2.1. Zaburzenia snu u dzieci z atopowym zapaleniem skóry
5.4.
Podsumowanie
Rozdział 6. Otyłość u dzieci i młodzieży i jej znaczenie
dla funkcji psychicznych
6.1. Wprowadzenie – otyłość u dzieci i
młodzieży
6.1.1. Częstość występowania nadmiernej wagi ciała u dzieci i
młodzieży
6.2. Czynniki wpływające na nadwagę i otyłość u dzieci i
młodzieży
6.2.1. Interakcja czynnika genetycznego i środowiska (genetyka ×
środowisko)
6.2.2. Genetyka
6.2.3. Czynnik środowiskowy
6.3. Nadwaga i
otyłość a funkcje neuropoznawcze
6.3.1. Obniżenie funkcji wykonawczych w
kontekście zmian ośrodkowego układu nerwowego powiązanych z nieprawidłową masą
ciała
6.4. Podsumowanie
Rozdział 7. Padaczka i jej
neuropsychologiczne konsekwencje
7.1. Ogólna charakterystyka
padaczki
7.1.1. Rodzaje padaczek
7.2. Neuropsychologiczne konsekwencje
padaczki
7.2.1. Czynniki ryzyka zaburzeń poznawczych i behawioralnych w
padaczce
7.2.2. Ogólny obraz funkcjonowania dzieci z padaczką
7.2.3.
Uwarunkowania funkcjonowania poznawczego i behawioralnego dzieci z padaczką
związane z charakterystyką choroby
7.2.4. Znaczenie czynnika genetycznego i
środowiskowego jako determinantów funkcjonowania poznawczego dziecka
7.2.5.
Charakterystyka deficytów neuropsychologicznych
7.3.
Podsumowanie