Książka ma za zadanie zapoznać studentów z epidemiologią ogólną i
kliniczną. Celem programu dydaktycznego jest uświadomienie przyszłym lekarzom
szeroko pojętych potrzeb zdrowotnych ludności oraz wskazanie, jak potrzeby te
należy określać. Program zajęć zmierza także do zapoznania studentów z metodami
epidemiologicznymi służącymi do określenia roli czynników środowiskowych w
kształtowaniu stanu zdrowia ludności. Pierwszą część podręcznika stanowi
wprowadzenie zawierające podstawy teoretyczne i omówienie metod badań
populacyjnych. Druga część obejmuje materiały do ćwiczeń z epidemiologii, które
przeznaczone są w części do samodzielnego studiowania, a w części do pracy w
grupie pod kierunkiem asystenta. Na końcu podręcznika znajduje się słownik
terminów epidemiologicznych oraz skorowidz rzeczowy.
Spis treści:- Podstawowe pojęcia i definicje
- Zapobieganie chorobom
- Proces epidemiczny
- Ocena stanu zdrowia zbiorowości. Pojęcie zdrowia i choroby
- Badanie umieralności
- Badanie rozpowszechnienia chorób (zachorowalność i chorobowość)
- Źródła informacji o stanie zdrowia
- Badania zbiorowości. Dane o zgonach
- Strategia badań epidemiologicznych
- Epidemiologia opisowa
- Badania obserwacyjne prospektywne (kohortowe)
- Badanie eksperymentalne (losowe badania kontrolowane)
- Wczesne wykrywanie chorób (badanie przesiewowe)
- Teoretyczne podstawy oceny trafności diagnozy lekarskiej w badaniu
przesiewowym
- Wnioskowanie o czynnikach ryzyka i przyczynowości chorób na podstawie
badań epidemiologicznych
- Metody analizy wyników badań epidemiologicznych nad czynnikami ryzyka i
etiologią choroby
- Planowanie badania epidemiologicznego nad uwarunkowaniami środowiskowymi
stanu zdrowia ludności
- Wywiad w badaniach epidemiologicznych