Celem publikacji jest wskazanie na rolę promocji jako jednego z głównych kierunków działań na rzecz poprawy stanu zdrowia społecznego. Podstawową zasadą w promocji zdrowia jest wzajemne wspieranie się i troska o siebie w środowisku rodzinnym, zawodowym, lokalnym czy szkolnym. Jest to podejście nazywane setting approach, w którym członkowie poszczególnych społeczności, np. lokalnych czy szkolnych, wspólnie podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie. Uczą się i ugruntowują wiedzę, jak zdrowiej żyć i tworzyć zdrowe środowisko. Tworzy się w ten sposób nowy kontekst uwarunkowań zachowań zdrowotnych. Odchodzi się tu od działań narzuconych z zewnątrz oraz koncentrujących się na opiece zdrowotnej ku działaniom nakierowanym na dokonywanie zmian zarówno w stylu życia, jak i w organizacjach, instytucjach i społecznościach lokalnych, które działają na rzecz zdrowia społecznego. Warto też mieć na uwadze, że promocja zdrowia, a nawet samo zdrowie nie jest celem samym w sobie. Jest to raczej środek umożliwiający takie wykorzystanie istniejących możliwości zdrowotnych, aby życie mogło być bardziej produktywne, wartościowe i twórcze.
Spis treści:
Wstęp
- Ekonomiczno-społeczna refleksja o zdrowiu. Ujęcie teoretyczne
- Zdrowie a urzeczywistnianie celów społecznych
- Potrzeby zdrowotne a polityka ochrony zdrowia
- Badania nad zdrowiem społecznym oraz społeczne uwarunkowania zdrowia
- Społeczny wymiar promocji zdrowia
- Projektowanie programów promocji zdrowia
- Ewaluacja programów promocji zdrowia
- Promocja zdrowia w praktyce
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel