Praca przeznaczona dla studentów Wydziału Lekarskiego oraz szkolących się lekarzy jest bogatym źródłem wiedzy, kompleksowo odnoszącym się do problemów terapii ostrej fazy urazu czaszkowo-mózgowego. Temat omówiony jest wyczerpująco i w zasadzie służyć powinien głównie jako kompendium wiedzy dla szkolących się lekarzy w zakresie neurotraumatologii w ramach specjalizacji z neurochirurgii, neurologii dziecięcej, chirurgii dziecięcej i pediatrii. Jasność wykładu pozwala również na uzupełnienie wiedzy w ramach studiów na wydziale lekarskim, szczególnie w odniesieniu do patofizjologii zmian pourazowych oraz sposobów oceny stanu chorego i generalnych kierunków terapii ostrej fazy. Monografia ta winna być zalecana jako podręcznik uzupełniający dla studentów ze względu na częstość tej patologii w wieku dziecięcym oraz jej odległe skutki społeczne.
Spis treści:
I. URAZ CZASZKOWO-MÓZGOWY - PATOFIZJOLOGIA, OCENA STANU CHOREGO I POSTĘPOWANIE W OSTRYCH ZESPOŁACH POURAZOWYCH
- Wstęp
- Rys historyczny
- Patomechanizm urazów czaszkowo-mózgowych u dzieci
- Odrębności anatomiczne i patofizjologiczne
- Ocena ciężkości urazu czaszkowo-mózgowego urazów czaszkowo-mózgowych u dzieci
- Obiektywizacja oceny wyników leczenia dzieci po urazach czaszkowo-mózgowych
- Czynniki wpływające na rokowanie dzieci po urazach czaszkowo-mózgowych
- Badania diagnostyczne
- Postępowanie w poszczególnych rodzajach patologii wewnątrzczaszkowej
- Postępowanie w lekkich urazach czaszkowo -mózgowych
II. INTENSYWNA TERAPIA W OSTRYM ZESPOLE POURAZOWYM
- Pierwsza pomoc i transport
- Intensywna terapia dzieci po ciężkim urazie czaszkowo-mózgowym
- Intensywna terapia niemowląt po urazie czaszkowo-mózgowym
- Mnogie obrażenia ciała