W książce opisano ćwiczenia – zilustrowane ponad 160 rycinami – które
terapeuta może zastosować, aby stymulować błędnik, wzrok oraz układ nerwowy, a
także narząd ruchu.
Ponadto omówiono:
· jakie wnioski należy wyciągać z badania funkcjonalnego pacjentów,
· jak interpretować zaburzenie równowagi ciała w zależności od jednostki
chorobowej oraz wieku pacjenta,
· kiedy i jakie zastosować ćwiczenia.
Publikacja przygotowana z myślą o fizjoterapeutach oraz specjalistach
rehabilitacji medycznej. Będzie również interesująca dla neurologów, ortopedów,
geriatrów. Powinni po nią sięgnąć także studenci medycyny i fizjoterapii.
Spis treści
1. Wprowadzenie
1.1. Równowaga ciała człowieka
1.1.1. Aspekt fizyczny i biomechaniczny – siły oddziałujące na ciało
człowieka
1.1.2. Funkcjonalne przyczyny zaburzeń równowagi
2. Równowaga ciała dziecka we wczesnym okresie ontogenezy
2.1. Zależność napięcia mięśni i odruchów wyrażona w aktywności dziecka
2.2. Rola czynników zmniejszających stabilność podłoża w terapii dzieci z
zaburzeniami ruchowymi
3. Zaburzenie równowagi w wybranych chorobach neurologicznych –
charakterystyka funkcjonalna pacjentów
3.1. Pacjent po udarze mózgu
3.2. Pacjent chory na chorobę Parkinsona
3.3. Pacjent chory na stwardnienie rozsiane
3.4. Ćwiczenia poprawiające równowagę w chorobach neurologicznych
3.4.1. Poprawa struktury i funkcji tkanek pacjenta
3.4.2. Stabilizacja oraz zmiana pozycji ciała
3.4.3. Aktywności ciała w zmieniających się warunkach zewnętrznych
4. Zaburzenia równowagi w wybranych jednostkach ortopedycznych
4.1. Pacjent po endoprotezoplastyce stawu biodrowego – charakterystyka
funkcjonalna
4.2. Pacjent po endoprotezoplastyce stawu kolanowego – charakterystyka
funkcjonalna
4.3. Ćwiczenia równoważne w ortopedii
5. Zaburzenia równowagi w wieku geriatrycznym
5.1. Charakterystyka funkcjonalna pacjenta geriatrycznego
5.2. Ćwiczenia mobilności przygotowujące do ćwiczeń równoważnych u osób
starszych
5.3. Ćwiczenia równoważne w pozycji siedzącej
5.4. Ćwiczenia zmiany pozycji ciała
5.5. Ćwiczenia w pozycji stojącej oraz w marszu
5.6. Ćwiczenia habituacyjne
6. Wykorzystanie przyborów i przyrządów do ćwiczeń równoważnych – podstawy
metodyki ćwiczeń równoważnych z wykorzystaniem faz nauczania motorycznego
6.1. Ćwiczenia stosowane w fazie kognitywnej
6.2. Ćwiczenia stosowane w fazie asocjacyjnej
6.3. Ćwiczenia stosowane w fazie autonomicznej
Piśmiennictwo