"Zasadniczą częścią praktyki medycznej jest sytuacja, gdy osoba chora lub
uważająca się za chorą szuka w intymności gabinetu porady lekarza, któremu ufa.
Jest to konsultacja. Wszystko inne w praktyce medycznej wynika z tego, co dzieje
się podczas konsultacji."
J. Spence
Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią
lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie
jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym
polega praca lekarza skoncentrowanego na pacjencie.
W publikacji opisano m.in. modele konsultacji lekarskiej, przebieg wizyty
lekarskiej, komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych i gdy występują
u niego niewyjaśnione objawy (ang. MUS ? medically unexplained syndroms),
dziecko jako pacjent (rozmowa, budowanie zaufania, problem dziecka
pokrzywdzonego) oraz zasady przekazywania informacji w stanach nagłych i
zagrożeniach życia.
Dobra relacja z pacjentem umożliwia postawienie trafnej diagnozy i
zrozumienie przez pacjenta wyjaśnień lekarza.
Książka jest doskonałym uzupełnieniem obowiązkowych szkoleń dla pracowników
służby zdrowia dotyczących pracy z pacjentem trudnym i rozwiązywania konfliktów
w relacji lekarz-pacjent.
Spis treści:
- Istota pracy lekarza rodzinnego
- Konsultacja lekarska
- Rozmowa z pacjentem
- Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych
- Pacjent z niewyjaśnionymi objawami
- Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego
- Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną
- Konsultacja telefoniczna
- Pacjenci korzystający z internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych
- Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról
Aneks. Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody
Calgary-Cambridge