Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń
psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo
wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale
również osób związanych z kulturą i sztuką. Jest bowiem znakiem, czy wręcz
piętnem drugiej połowy XX wieku, tym bardziej bolesnym, iż dotyka dziecko we
wczesnej fazie jego życia i rozwoju. Praca jest oryginalna i nowatorska, ma
duże znaczenie dla teorii i praktyki autyzmu wczesnodziecięcego. Autorka zadała
sobie trud nawiązania kontaktów z innymi ośrodkami naukowymi, które koncentrują
swoje zainteresowania badawcze wokół psychospołecznego rozwoju dzieci autystycznych
i postanowiła zrealizować bardzo poważne zadanie - dokonać tłumaczenia techniki,
służącej diagnozie rozwoju teorii umysłu oraz programu terapii tej teorii, a
następnie sprawdzić drogą eksperymentu pedagogicznego ich przydatność w
działaniach interwencyjnych.
Książka z pewnością będzie przydatna w kształceniu studentów pedagogiki i
psychologii. Zainteresuje praktyków związanych z procesem wychowania i edukacji
dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym, a także rodziców tych
dzieci.
Spis treści:
Przedmowa
Wprowadzenie
I. CHARAKTERYSTYKA ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH
- Poglądy na temat patogenezy rozwoju dziecka autystycznego
- Zaburzenia w percepcji świata społecznego u dzieci autystycznych
- Zakłócenia w komunikowaniu się u dzieci z autyzmem
- Deficyt poznawczy w rozwoju dzieci autystycznych
- Z badań nad inteligencją dzieci autystycznych
II. POWSTAWANIE I ROZWÓJ UMYSŁOWEJ REPREZENTACJI ŚWIATA DZIECKA
- Aparat pojęciowy dziecięcej teorii umysłu
- Dziecięca teoria umysłu a teorie naukowe
- Etapy rozwoju dziecięcej teorii umysłu w świetle najnowszych
koncepcji
- Z badań nad dziecięcą teorią umysłu
- Dziecięca teoria umysłu a kompetencja komunikacyjna
- Neuropoznawczy model kształtowania się systemu "czytania umysłu"
- Czynniki warunkujące rozwój dziecięcej teorii umysłu
III. ZAKŁÓCENIA W ROZWOJU TEORII UMYSŁU U DZIECI AUTYSTYCZNYCH
- Defekt w rozwoju teorii umysłu u dzieci autystycznych
- Z badań nad różnymi aspektami rozwoju teorii umysłu u dzieci
autystycznych
- Neuropoznawczy model systemu "czytania umysłu" w rozwoju dzieci
autystycznych
- Perspektywy teorii umysłu u dzieci autystycznych
IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ
- Cele i problematyka badań
- Hipotezy badawcze
- Zmienne i ich wskaźniki
- Charakterystyka metody badawczej
- Narzędzia badawcze
- Teren i organizacja badań eksperymentalnych
- Znaczenie badań pilotażowych dla przeprowadzanego eksperymentu
V. ANALIZA I INTERPRETACJA WYNIKÓW PRZEPROWADZONYCH BADAŃ
EKSPERYMENTALNYCH
- Poziom rozwoju teorii umysłu przed rozpoczęciem eksperymentu w wybranej
grupie dzieci autystycznych
- Rozwijanie teorii umysłu u badanych dzieci autystycznych
- Poziom rozwoju teorii umysłu po zakończonym eksperymencie w wybranej
grupie dzieci autystycznych
- Próba syntezy wyników badań w świetle weryfikacji hipotez
VI. KONKLUZJE I IMPLIKACJE PRAKTYCZNE
Bibliografia
Załączniki