"W opracowaniu Metodyka wychowania fizycznego - zagadnienia wybrane w
syntetycznym ujęciu przedstawiono wybrane zagadnienia z teorii i metodyki
wychowania fizycznego, a na ich tle metody i zasady nauczania, typy i rodzaje
lekcji, przykłady rozkładów materiału i wiele innych zagadnień niezbędnych w
całokształcie pedagogicznych poczynań współczesnej szkoły na obecnym etapie jej
rozwoju. Niniejszy podręcznik adresuję do studentów kształcących się w
uczelniach przygotowujących nauczycieli wychowania fizycznego oraz do czynnych
zawodowo nauczycieli pracujących w placówkach oświatowo-wychowawczych. Nie można
oczywiście nie uwzględniać faktu, że od pięciu lat funkcjonujemy w reformowanym
systemie edukacji. Wprowadzana od 1999 roku reforma przyniosła wiele zmian w
strukturze i funkcji polskich szkół, a co się z tym wiąże, także w programach
oraz w metodach kontroli i oceny opanowania realizowanego materiału.
Najogólniej ujmując, celem wychowania fizycznego w szkole w duchu reformy
winna być systematyczna poprawa aktywności ruchowej dzieci i młodzieży, której
niedostatek stwierdzono w licznych badaniach już przed wieloma laty, a zwłaszcza
w badaniach prowadzonych w ostatnim dziesięcioleciu pod patronatem Światowej
Organizacji Zdrowia (WHO). W tym kontekście wychowanie fizyczne dzieci i
młodzieży należy obecnie postrzegać jako zespół działań prozdrowot-nych, które
umożliwią młodym populacjom pełny i zdrowy rozwój, lecz także będą podstawą do
wyrobienia w nich stylu życia opartego na kulturze fizycznej, we wszystkich
okresach ontogenezy.
Jak zauważa wielu autorów - szkolne wychowanie fizyczne to nie tylko
stymulator rozwoju, zdrowia i aktywności, ale też zabawa, radość i przyjemność.
To także szkoła dzielności, wytrzymałości i wielu innych pozytywnych cech
składających się na charakter i postawę życiową, rozwój emocjonalny i
intelektualny. Tak rozumiane wychowanie fizyczne w szkole zobowiązuje do
traktowania uczniów podmiotowo oraz do kształtowania w nich postaw kreatywnych,
we wszelkich formach organizacyjnych szeroko pojętej kultury fizycznej. Warto
też pamiętać, jak podkreśla B. Czabański [1995], iż współczesny nauczyciel
wychowania fizycznego potrafi nie tylko pięknie ćwiczyć, mądrze mówić, lecz
przede wszystkim umie z rozwagą słuchać i pozwala wypowiadać się uczniom.
Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie zostanie przyjęte jako propozycja
nowego spojrzenia na miejsce przedmiotu i rolę nauczyciela wychowania fizycznego
w systemie edukacyjnym zreformowanej szkoły."
Ze Wstępu
Spis treści:
Wstęp
- Podstawowe zagadnienia kultury fizycznej
- Proces wychowania fizycznego
- Charakterystyka rozwoju psychofizycznego dziecka
- Wybrane zagadnienia motoryczności
- Wychowanie fizyczne w zreformowanym systemie oświaty
- Podstawowe zagadnienia dotyczące metodyki wychowania fizycznego - wybrane
elementy
- Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym
- Dokumentacja pracy nauczyciela wychowania fizycznego
- Bezpieczeństwo ćwiczących na zajęciach wychowania fizycznego i sportu
- Konserwacja sprzętu i urządzeń sportowych
- Doraźna pomoc w nagłych wypadkach
- Praktyka pedagogiczna ciągła i śródroczna
- Terminologia stosowana w metodyce wychowania fizycznego
Piśmiennictwo